Facility Management w dobie pandemii

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Czy ostatni rok zmienił standardy technicznej obsługi nieruchomości?

Wprowadzane ograniczeń oraz obostrzeń związanych z COVID19, spowodowało gwałtowny spadek przychodów obiektach biurowych i handlowych, wymuszając gruntowną weryfikację i ograniczenie kosztów, w tym również w obszarze usług Facility Management (FM). To sprawiło, że firmy świadczące usługi w tym sektorze w porozumieniu z właścicielami i zarządcami nieruchomości – niejednokrotnie dostosowywały sposób świadczenia usług na obiektach komercyjnych. Tak aby w tych trudnych gospodarczo momentach ograniczyć koszty obsługi do niezbędnego minimum, zapewniając jednocześnie przestrzeganie wymaganych restrykcji sanitarnych oraz utrzymanie nieruchomości zgodnie z wymogami prawa. Co się zmieniło?

Elastyczność w działaniu i własne siły wykonawcze – jak firmy z sektora Facility Management dostosowują się do potrzeb klienta?

Ograniczenia gospodarcze doprowadziły do odpływu z rynku pracy wielu pracowników zagranicznych, a powstałe niedobory kadrowe spotęgowane zostały zwiększającym się zapotrzebowaniem na pracowników. Pogarszająca się sytuacja kadrowa generuje większe koszty pozyskania i utrzymania pracowników, co z kolei przekłada się na skalę rentowności realizowanych przez firmy kontraktów. Jak zatem zapewnić klienta o potencjale wykonawczym firmy, i to nie tylko w obszarze stricte technicznej obsługi obiektu, ale i realizacji innych dodatkowych projektów, jak np. z zakresu remontów i modernizacji, czy też fit outów?

Zachowanie  płynności operacyjnej firmy mogą wspomóc dodatkowo  własne zespoły inżynieryjne, które podejmą się realizacji dodatkowych zleceń o małym zakresie –  jak też tych bardziej złożonych, wielobranżowych projektów. Taki model i zakres współpracy sprawdzi się szczególnie obecnie w odniesieniu do budynków biurowych, gdzie na skutek pracy zdalnej wiele przestrzeni opustoszało i obecnie niewykorzystane pomieszczenia są adoptowane do nowych potrzeb obecnego lub przyszłego najemcy.

Co jeszcze zmieniło się w funkcjonowaniu branży FM?

Mix kompetencji – nowa rola Facility Managementu w zarządzaniu technicznym nieruchomością

Popyt na usługi Facility Management nie zwalnia w czasach pandemii. Wręcz przeciwnie, wzmożone zainteresowanie usługami  FM mimo utrudnień ostatniego roku potwierdza, że branża FM  nadal posiada ogromny potencjał rozwojowy.

Niemniej jednak zmiany na rynku spowodowały wyraźny wzrost wymagań względem sektora FM i coraz bardziej ekonomicznego podejścia w zarządzaniu obiektem, przy jednocześnie możliwie jak największej agregacji usług „twardych”, „miękkich” i „operacyjnych”. Taki mix potrzeb wymusza sięganie po coraz to nowocześniejsze narzędzia online, szczególnie informatycznych (eCAFM, Singu, Maximo, itp.), które pomogą płynnie zarządzać nieruchomością i efektywnie optymalizować procesy FM.

W kontekście zmieniającego się otoczenia, jednym z kluczowych obszarów, choć wciąż jeszcze niedocenianym, jest właściwe zarządzanie gospodarką energetyczną nieruchomości. Po Brown Out-ach jakie miały miejsce w 2015 roku część przedsiębiorców zrozumiała, że bezpieczeństwo energetyczne nie jest w cale takie oczywiste. Dziś, w dobie coraz intensywniejszych zmian klimatycznych, ruchów proekologicznych, rosnących cen energii, oraz propagowania polityki zrównoważonego rozwoju, tym większe staje się ryzyko możliwych przerw w dostawach energii, oraz rośnie presja na redukcję jej zużycia i kosztów.

Więcej w temacie zrównoważonego zarządzania nieruchomością przeczytasz w nowym artykule.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn