Czym jest i na czym polega obsługa techniczna nieruchomości?

Obsługa techniczna nieruchomości to szereg kompleksowych działań prowadzących do utrzymania budynku w ciągłej sprawności i funkcjonalności. Jest gwarancją bezpieczeństwa dla jego użytkowników i zapewnia spokojny sen właścicielowi nieruchomości. Jakie działania wchodzą w zakres obsługi technicznej i kto za nią odpowiada?

Facility management – obsługa techniczna nieruchomości

Przepisy wskazują jasno – każdy budynek powinien regularnie przechodzić okresowe przeglądy techniczne. To obowiązek prawny każdego właściciela budynku. Jego niedopełnienie, a więc narażenie zdrowia i życia ludzi przebywających w danym obiekcie, może skończyć się odpowiedzialnością karną – karą grzywny lub wypłatą odszkodowania.

Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości, możesz jednak spać spokojnie, jeśli zdecydujesz się na usługi profesjonalnej firmy działającej w branży Facility Management (obsługa techniczna nieruchomości.) To usługi, których najważniejszym celem jest utrzymanie budynku w ciągłej i pełnej sprawności oraz wysokiej funkcjonalności. W ramach Facility Management wybrana przez Ciebie firma przejmie całą odpowiedzialność prawną za wszelkie usterki, awarie i ich konsekwencje prawne.

Jakie działania obejmuje obsługa techniczna nieruchomości?

Techniczna obsługa nieruchomości to bardzo rozległy temat. Zakres obowiązków jest szeroki, począwszy od obsługi technicznej, eksploatacyjnej, aż do konserwacyjnej. Poniżej poznasz zakres usług oferowanych m.in. przez firmę General Property:

  • całodobowy serwis techniczny – stała gotowość do przeprowadzenia interwencji na wypadek alarmu, awarii lub uszkodzeń na terenie obiektu;
  • stały monitoring urządzeń, instalacji i systemów działających na terenie budynku;
  • prowadzenie dokumentacji technicznej;
  • konserwacja instalacji technicznych (klimatyzacja, wentylacja, instalacje wodno-kanalizacyjne, elektryczne, teletechniczne);
  • dostosowanie obiektu do wymogów przeciwpożarowych;
  • bieżące naprawy i serwis;
  • planowanie cyklicznych obligatoryjnych przeglądów obiektów i okresowych kontroli zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem (coroczna weryfikacja instalacji gazowej i urządzeń ochrony środowiska, sprawdzenie elementów narażonych na działanie czynników atmosferycznych, przeglądy budowlane, audyt instalacji elektrycznej itp.);
  • sporządzanie dokumentacji po przeglądach;
  • nadzór nad firmami, które wykonują prace konserwatorskie;
  • ubezpieczenie O.C. od działalności zawodowej;
  • dbanie o czystość urządzeń i czystość w pomieszczeniach.

Lista działań wykonywanych w budynku jest szeroka i uwzględnia wszystkie zadania związane z prawidłowym jego funkcjonowaniem. Facility Management koordynuje wszelkie prace serwisowe i naprawcze, współpracując z najlepszymi specjalistami z branży budowlanej.

Umowa z firmą z pełnym zapleczem serwisowym jest bardziej opłacalna niż zatrudnienie etatowego pracownika, który nigdy nie będzie specjalistą w zakresie obsługi wszystkich instalacji budynkowych. Poza typowym zakresem usług, Facility Management odpowiada również za dodatkowe działania, takie jak: sprzątanie biur, odśnieżanie, montaże, pielęgnację zieleni i otoczenia budynku.

techniczna obsługa nieruchomości

Złota rączka w branży obsługi technicznej – dlaczego warto zatrudnić go w swoim zespole?

 Zakres działań, które mogą być wykonywane w ramach obsługi technicznej obiektów, jest bardzo szeroki. Dotyczy nie tylko złożonych działań, ale często wymaga wykonania wielu drobnych prac, takich jak:

  • montaż gniazdek elektrycznych i bezpieczników,
  • wymiana bądź naprawa oświetlenia,
  • przeróbki elektryczne,
  • naprawa i montaż mebli,
  • malowanie, szpachlowanie, tapetowanie,
  • usuwanie wycieków hydraulicznych,
  • konserwacja drzwi i stolarki okiennej.

To zadania dla „złotej rączki” – specjalisty od wszystkiego. Taki fachowiec zajmuje się usługami domowymi począwszy od drobnych napraw aż do generalnych prac remontowych. Dobrze wykwalifikowany specjalista oferuje szeroki zakres usług z wielu specjalistycznych dziedzin. Jest zarazem hydraulikiem, tynkarzem, stolarzem, ogrodnikiem, elektrykiem, malarzem itp. Ułoży też kostkę brukową i wygrabi liście.

Zatrudnienie specjalisty “złotej rączki” w swoim zespole serwisowym jest dodatkowym atrybutem outsourcingu usług technicznych.

Obsługa techniczna nieruchomości korzyści

Bieżąca obsługa techniczna budynku pozwala nadzorować stan techniczny obiektu każdego dnia. Pracownicy codziennie wykonują zaplanowaną liczbę prac, które zapobiegają awariom. Jeśli się one pojawią, wkroczy całodobowe pogotowie techniczne, z którym kontakt w ramach podpisanej umowy z firmą FM jest łatwiejszy.

Wysokiej jakości serwis obsługi technicznej wyprzedza ewentualne problemy, zapewniając działania prewencyjne. To wykonawca usługi technicznej w danej nieruchomości przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo użytkowników budynku – biurowca, restauracji, galerii handlowej itp.

Więcej o korzyściach dla zarządcy przeczytaj tu – Facility Management w zarządzaniu obiektem komercyjnym – 5 korzyści dla firmy.

Facility Management

Dla kogo jest Facility Management?

Sprawna obsługa techniczna obiektu to obowiązek każdego właściciela nieruchomości, który musi zadbać o bezpieczeństwo użytkowników budynku. Takie same obowiązki w tym zakresie ma wspólnota i spółdzielnia mieszkaniowa, czy deweloper, właściciel obiektów biurowych, handlowych, magazynowych, logistycznych itp.

Wymagania nałożone na właścicieli lub zarządców nieruchomości wynikają z prawa budowlanego. Są oni zobowiązani do kontroli okresowej budynku (raz na rok oraz raz na 5 lat) w bardzo dokładnie określonych zakresach. Wszystkie szczegóły znajdują się w art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. (stan prawny aktualny na 09.03.2022).

Dla zarządcy nieruchomości lepszym rozwiązaniem jest ścisła współpraca z jedną firmą odpowiedzialną za kompleksową obsługę techniczną, aniżeli kontakt z wieloma podwykonawcami. W zarządzaniu nieruchomością może liczyć na wsparcie  Facility Managera. Do obsługi budynku kompletuje swój zespół specjalistów z wielu branż,  bardzo dobrze zna budynek oraz jego stan techniczny, kontroluje jakość pracy systemów i urządzeń budynkowych. Na bieżąco śledzi potrzeby budynku, ma więc realny wpływ na zwiększanie wartości nieruchomości i kontrolę kosztów jej utrzymania, co ma ogromne znaczenie w przypadku nieruchomości komercyjnych.

Facility Management to prawa ręka Property Managera. Z jego wsparcia technicznego i doradztwa coraz chętniej korzystają usługi Asset Management lokujące środki inwestorów w różnorodne instrumenty finansowe, między innymi w nieruchomości. W efekcie branża FM pozostaje niezachwiana, szybko się rozwija i dobrze rokuje na przyszłość.

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dla zapewnienia najlepszego działania strony, korzystamy z plików cookies. W każdej chwili możesz wyłączyć je w ustawieniach swojej przeglądarki oraz sprawdzić w naszej polityce prywatności, jak je przetwarzamy.