Techniczne zarządzanie nieruchomością – 5 korzyści współpracy z firmą FM

Techniczne zarządzanie nieruchomością wymaga nie lada wiedzy, doświadczenia – a przede wszystkim realnego wsparcia technicznych zespołów serwisowych w zakresie bieżącej obsługi  budynku (Facility Management). Wybór doświadczonej firmy ma znaczenie. Ta z odpowiednimi rekomendacjami i  bogatym portfolio obsługiwanych obiektów bez wątpienia pomoże zadbać o pełną operacyjność budynku. A to z kolei przełoży się na atrakcyjność obiektu i wysoki komfort użytkowania.

Techniczne zarządzanie nieruchomością – dlaczego współpraca z firmą FM?

Profesjonalna firma FM, czy własny zespół specjalistów? Które rozwiązanie jest lepsze w obsłudze technicznej budynków biurowych, handlowych, magazynowo – logistycznych? Jeśli zarządzasz nieruchomością poniższe argumenty pomogą Ci podjąć decyzję…

1. Know how i stałe wsparcie technicznych zespołów w zarządzaniu budynkiem

Podjęcie współpracy z jedną firmą FM, która do obsługi budynku deleguje własny zespół specjalistów wielobranżowych – od zespołów serwisowych i konserwacyjnych po mobilne zespoły Help Desk –  jest dla zarządcy budynku gwarancją kompleksowej i terminowej obsługi w obszarze całej infrastruktury technicznej budynku.

Stała obecność serwisów technicznych w budynku jest też dużym ułatwieniem organizacyjnym i kosztowym. Opiekę nad budynkiem przejmuje bowiem Facility Manager i to on samodzielnie mając możliwość doboru odpowiednich specjalistów ( z uprawnieniami w obszarze instalacji elektrycznych, hydraulicznych, gazowych, do spraw wentylacji i chłodu…) – kontroluje stan wszystkich instalacji technicznych w budynku. Przechowuje niezbędną dokumentację serwisową, planuje z wyprzedzeniem przeglądy budowlane i konserwacyjne – a  w razie usterki podejmuje również działania prewencyjne, przy wsparciu mobilnych zespołów serwisowych. To w jego odpowiedzialności leży techniczne zarządzanie nieruchomością.

Techniczne zarządzanie nieruchomością
Biurowiec – zdjęcie Adobe Stock

2. Bieżący monitoring procesów administracyjnych w obiekcie

Dodatkową rolą Facility Managera w budynku jest bez wątpienia usprawnienie procesu komunikacji z zarządcą / właścicielem budynku. Korzystając z autorskich narzędzi online – systemów informatycznych typu CAFM (Computer Aided Facility Management) może w łatwy i szybki sposób przejąć kontrolę nad administracją budynku.

Korzyści z pracy na systemie CAFM odczują obie strony, bo zyskują m.in. możliwość:

  • zgłaszania awarii i usterek
  • akceptacji ofert i zleceń
  • generowania raportów z przeprowadzonych napraw
  • podglądu protokołów z przeglądów technicznych
  • weryfikacji harmonogramu wykonania przeglądów budowlanych, wymaganych prawem i DTR
  • weryfikacji SLA i KPI
  • dostępu do danych archiwalnych

3. Techniczne zarządzanie nieruchomością – odpowiedzialność materialna i prawna w zarządzaniu budynkiem

Zarządca FM udostępnia na terenie nieruchomości swoich pracowników technicznych. W ramach kontraktu na obsługę budynku odpowiada za wykonanie wszelkich czynności bieżącej konserwacji systemów i instalacji budynkowych oraz przeprowadzenia przeglądów budowlanych w terminie, określonym art.62 Prawa Budowlanego.

W razie niedopełnienia obowiązków odpowiedzialność prawna i materialna przeniesiona jest na firmę FM – tym samym taka sytuacja nie występuje w przypadku zatrudnienia własnych pracowników etatowych. Dla przykładu, gdy pracownicy spowodują , iż urządzenie ulegnie awarii – właściciel poniesie stratę, a dodatkowo pokryje wszelkie koszty naprawy. Pracodawca może ewentualnie pozwać pracownika do sądu, ale uzyskanie odszkodowania przez właściciela jest bardzo trudne, ze względu chociażby na niewypłacalność pracownika. Tego problemu nie ma przy zatrudnianiu zarządcy FM w ramach kontraktu z firmą z sektora Facility Management.

4. Ciągłość zarządzania budynkiem

Kolejnym obowiązkiem  zarządcy FM jest zapewnienie błyskawicznego zastępstwa, na co pozwalają mu zasoby wyspecjalizowanej kadry, w ramach kosztów kontraktu. Przykładem takiego działania jest np. infolinia Help Desk, czyli pogotowie techniczne, które może obsłużyć nieruchomość 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

W trybie natychmiastowym przystępuje do usuwania powstałej awarii w obiekcie. Gdy awaria dotyczy kilku instalacji konieczna jest interwencja różnych specjalistów FM np. w zakresie instalacji ppoż., elektroenergetycznych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacji i klimatyzacji  lub też niskoprądowych. Ponadto istotną zaletą współpracy z zespołem FM jest brak kosztów związanych z etatami i kosztów obsługi administracyjnej tych etatów.

Techniczne zarządzanie nieruchomością
Help Desk 24/7- – zdjęcie Adobe Stock

5. Obniżenie kosztów eksploatacyjnych budynku

W tym temacie warto zaznaczyć, że podpisanie umowy na techniczne zarządzanie nieruchomością z firmą z sektora Facility Management daje możliwość znacznego obniżenia kosztów eksploatacyjnych.

Znajomość budynku, skali jego potrzeb w zależności od obłożenia (wynajmu powierzchni, sezonowości) lub też przeznaczenia (biurowiec, galerie handlowe, obiekty logistyczne) pozwala wyspecjalizowanej firmie optymalizować koszty utrzymania budynku. Dobrać odpowiednie systemy obniżające koszty zużycia energii w budynku oraz przeprowadzić niezbędne prace konserwacyjne, serwisowe lub też remontowe. Tym samym podejmowane działania pozwolą przedłużyć żywotność infrastruktury technicznej nieruchomości.

Techniczne zarządzanie nieruchomością – dlaczego warto?

Szereg zalet wymienionych w artykule mówi sam za siebie. Techniczne zarządzanie nieruchomością jest gwarantem bezpieczeństwa oraz spokoju właściciela nieruchomości i korzystających z niej osób. Bieżący monitoring, ekspresowa naprawa usterek, odpowiedzialność materialna i prawna w zarządzaniu budynkiem oraz wiele innych zalet przemawia na zdecydowaną korzyść omawianej usługi.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dla zapewnienia najlepszego działania strony, korzystamy z plików cookies. W każdej chwili możesz wyłączyć je w ustawieniach swojej przeglądarki oraz sprawdzić w naszej polityce prywatności, jak je przetwarzamy.